SaMSeNG JaLaNaN

Masa: Time cuti
Tempat kejadian : Umah member aku


Actually, kt sini aku nk bercerita tentang topik yg aku ngan kwn2 aku di kg bincangkn..
Aku rs kn topik sgt menarik sbb die melibatkan semua org especially org yg menungang motosikal.
Kebykn kwn2 aku telah bekerja dan memiliki motosikal sendr.

"Samseng Jalanan" merupakan term yg diberikan kepada "mat rempit".
Ini terjadi selepas Malaysia kecoh dgn kes meragut sehingga melibatkan kehilangan nyawa.

Tp pernah ke pihak yang berkenaan, meneliti perkara in sebelum meletakan label ini kepada "mat rempit". In kerana ia bkn sahaja melibatkan "mat rempit" shj tetapi orang2 yang memiliki motor especially golongan muda yg kurang berada. Jika kita lihat kepada kes2 yg berlaku, kebykn kes seperti ragut berlaku bkn dilakukan oleh "mat rempit" tetapi penghisap dadah atau lebih glamernya "mat pit" dengan menggunakan motosikal. Aku x mengatakan yg "mat rempit" tidak bersalah, mereka ada gak melakukan kesalahan, tp label yg diletakan kepada mereka melibatkan semua org yg memiliki motor.

Kes 1:
Kwn aku menaiki motor untuk menghantar brg ke company yg lain. Die membawa agak byk la brg dan diletaknya di blkan motornya. Die berhenti berehat sebentar die perhentian bas. Nak dijadikan cerita, adalah seorg wanita di perhentaian bas terbabit. Apabila die nampak kwn aku tu, die cepat2 mengubah kedudukan beg die, dan berundur ke blkg. Kwn aku perasan kejadian itu, die trus meneruskan perjalanannya

Kes 2:
Ada satu hari tu, hujan di jb. So, kwn aku ni berhenti la die perhentian bas untuk berteduh sehingga hujan reda. Tiba die die perhentian tersebut die mendapati org ramai memandang nyer dgn pandangan yg berlainan seperti meletakkan sesuatu kesalahan kepadanya. So, kwn aku pn membatalkan niatnya untuk berteduh.

Salahkah kami kerana hanya mampu memiliki motosikal, sehingga dilabelkan "samseng jalanan"?
Memang x dinafikan, ada segelintir pihak yang melakukan perkara2 yg terkutuk tp bkn kesemuanya.
Kenapa melabelkan kami dengan perkataan "samseng jalanan", ada gak org yg memiliki kereta melakukan kesalahan yg sama malahan lebih truk..
Lu pk la sendr..
huhuhu

 

1 comments:

~rukia_kuchiki said...

hmm...topik yg menarik ^^

mgkin semua ni tanda2 kiamat.. org2 yg jahat semakin jahat, dan yg baik pula dianggap jahat. *sigh

to be honest.. aku pon rs agak x secure and lebih defensif bila tgk org bwk motor, especially kalo tgk si penunggang nye muda...huhu